16 veckor av helvete

16 veckor av helvete elller 16 Weeks of Hell är en uttryck som har blivit populärt inom gymkulturen. Det hänvisar till en period av hårt träningsprogram som syftar till att hjälpa personen att gå ner i vikt genom att utsätta sin kropp för plågsamma ansträngningar. I den här artikeln tänkte vi gå igenom vad 16 Weeks of Hell är, vad man kan förvänta sig av det och även ge en liten test-plan för att ge läsaren en inblick i vad programmet verkligen innebär.

Vad är 16 weeks of hell?

16 Weeks of Hell är ett träningsprogram som är avsett att hjälpa människor att komma i form på bara fyra månader. Precis som namnet antyder, är det en tuff och ibland smärtsam tid som väntar den som väljer att genomföra det här programmet. Det har rapporterats vara en av de mest krävande fysiska utmaningarna som vanliga människor kan ta sig an.

För att klara av 16 Weeks of Hell krävs det mer än fysisk styrka och bra kondition. Vad som är viktigare än allt annat är en exceptionell självdisciplin och en stark vilja att nå resultat med träningen. Om man inte är helt fast besluten att genomföra programmet, kommer man inte att klara av det.

Förutom de fysiska prövningarna lägger 16 Weeks of Hell också stor vikt vid kosten. För att kunna gå ner i vikt och öka sin muskelmassa måste man följa en strikt diet. Kalori-räkning är en viktig del av programmet och om man inte följer den matsedel som rekommenderas kan det vara svårt att uppnå de önskade resultaten.

PT och lite kritik

16 Weeks of Hell är ett träningsprogram som ger deltagarna tillgång till en personlig tränare. Tränaren hjälper deltagarna att klara av de fyra månaderna av träning, från själva träningen till att hålla koll på kosten. Tränaren fungerar som både en gymkamrat och en livscoach för att hjälpa deltagaren att nå bättre fysisk form. Om man väljer att delta i programmet online, kommer tränaren och deltagaren att kommunicera via internet och deltagaren kommer att rapportera sin kost, träningsresultat och andra uppgifter på 16 Weeks of Hells hemsida. Deltagarna kommer också att få tillgång till videos som visar hur man genomför träningsmomenten och ger mer information om kosten. Deltagarna kommer att delta i gruppsessioner med andra deltagare för att diskutera sina framgångar och ge varandra motivation.

16 Weeks of Hell har mött kritik från vissa psykologer som oroar sig för den potentiellt skadliga inverkan som programmet kan ha på ätstörningar på grund av den strikta mathållning som förespråkas. Grundaren Tony Andersson har svarat på kritiken genom att säga att det är ”helt frivilligt” att delta i programmet och att det inte är hans plikt att avgöra vad som är skadligt för folk. Han har också sagt att programmet inte är avsett att orsaka någon form av ätstörningar, utan snarare att hjälpa folk att uppnå en hälsosam livsstil.

Hur ser ett 16 veckor av helvete-program ut?

Om du bestämmer dig för att delta i 16 Weeks of Hell-programmet kan du förvänta dig ett fullspäckat schema med fysisk aktivitet. Du kommer att behöva besöka gymmet 84 gånger under de fyra månaderna, vilket motsvarar ungefär 21 pass per månad. Du kommer att träna med hantlar och andra gymutrustning, och du kommer att göra olika övningar som stående rodd, pull-ups, bröstpress, knäböj med skivstång och armhävningar. Träningen syftar till att hjälpa dig att bygga upp din fysiska styrka och kondition.

Kosten

Under 16 Weeks of Hell föreslår programmet att du äter inom ett tidsfönster på cirka åtta timmar. Så om du äter ditt första mål för dagen runt klockan 11, bör du inte äta efter klockan 19. Kosten är rik på protein, så som skaldjur, nötkött och rotfrukter. Kolhydratintaget hålls lågt, så man föreslås att undvika pasta, vitt bröd och liknande produkter och istället äta ris och till viss del potatis. Du bör äta två lagade mål mat och två mellanmål under de fyra månaderna som programmet pågår. Varje deltagare kommer att få en individuellt anpassad meny baserat på deras kaloriförbrukning och fysiologiska reaktion på maten.

Slutsats

Träning kan hjälpa till att förbättra konditionen, gå ner i vikt och öka muskelmassan. Men om 16 Weeks of Hell är rätt för dig är något du måste bestämma själv. Programmet lovar mycket, men det är en stor utmaning och inte lämpligt för den som inte är helt säker på att de kan genomföra det. Många som har genomfört 16 Weeks of Hell har positiva erfarenheter, men det finns också många som inte klarat av det svåra programmet.

Lämna en kommentar